1.7.2008

Junalla, bussilla vai henkilöautolla?

Junalippujen hinnat ovat kohtuuttoman kalliita satunnaiselle käyttäjälle. Ellei matkusta niin usein, että voisi käyttää kausilippuja tai saa muita alennuksia, lähes mikä tahansa liikennemuoto on kaukoliikenteessä junan kanssa kilpailukykyinen ja myös nykyisillä polttoaineiden hinnoilla.

Oletamme, että tulisi matkustaa arkipäivänä Helsingistä vaikkapa Tampereelle ja takaisin. Matkamiehemme asuinpaikka ei olisi Helsingin keskustassa, joten tarvittaisiin kaksi bussimatkaa asemalle. Oletamme myös, että käyntikohde Tampereella on hieman kauempana asemasta. Ja kuten useimmat, esimerkkimme matkaaja ei tunne Tamperetta niin, että voisi käyttää paikallista bussia. Asemalta ja takaisin on siis liikuttava taksilla muutama kilometri. Lähtömaksu on nykyisin viisi euroa kerralta, joten matkan osuus on kohtuullinen viisi euroa.

Vaihtoehto 1. Juna, bussi, taksi
Bussilippu koti- rautatieasema - koti4 €
Junalippu (InterCity) Hki-Tampere-Hki 53,80 €
Taksimatkat Tampereella 20 €
Joukkoliikenne yhteensä 77,80 €

Vaihtoehto 2. Oma pikkuauto 1000 kg ~1,4 Diesel
Kulutus 5 l/100 km
Matka Hki-Tampere-Hki yhteensä 358 km
Dieselin keskihinta 1.7.2008 1,43 €/l
Polttoainekulu yht. 25,60 €

Pelkkä polttoaine laskien ero oman käytön hyväksi on 52,20 euroa. Hyvin harva, joka omistaa auton, valitsee junan kun hintasuhde on tuo kerrottu.

Jos kyseessä olisi työmatka, työnantaja maksaisi kilometrikorvauksena (á 0,44 €) yhteensä 157,7 euroa ja ainakin 14 euroa puolipäivärahaa (alle 10 tunnin matkasta). Korvaus on siis 171,70, josta moni kokisi jäävän polttoaineen hinnan ja korvauksen välisen erotuksen 146,10 euroa lähes kokonaan omaan käyttöönsä, koska auto on pitänyt tai haluttu hankkia kenties jo muista syistä.

Vuorokautta kohden laskettavan käyttövoimaveron osuus esimerkin tapauksessa on enintään 0,67, vakuutusmaksujen osuus noin kaksi euroa. Lisäksi tulee laskea autoon sitoutuneen pääoman korko, huollot ja tarvikkeet sekä auton arvonmenetys. Näistä huolimatta jo pelkkä junamatka on huomattavasti autonkäyttöä kalliimpi vaihtoehto.

Vaihtoehto 3. Linja-auto
Bussilippu koti - Kamppi - koti 4 €
Linja-autolippu Hki-Tampere-Hki 42,70 €
Taksimatka Tampereella20 €
Yhteensä 66,70 €

Ero oman auton käytön hyväksi on vieläkin 41,10 euroa.

Vaihtoehto 4. Vuokrattu pikkuauto alle 1000 kg 1,0 L
Matka Hki-Tre-Hki yht. 359 km
vuokra-aika 8 h ja 159 lisäkilometriä 54 €
Bussiliput koti - vuokraamo - koti (1 hlö) 4 €
Yhteensä 58 €

Kannattaisi siis ottaa vuokra-auto ennemmin kuin valita mikään joukkoliikenneyhdistelmä. Jos matkalle on lähdössä kaksi ihmistä, junaa käyttäen kulut olisivat 135,50 euroa, vuokra-autolla edelleenkin mainitut 58 euroa. Vuokra-autoa käyttäen säästäisi tässä tapauksessa 77,50 €.

Pahansuovinkaan ei voine väittää, että autoilu on tehty verotuksen avulla liian halvaksi tai kilpailukykyiseksi. VR on nähtävästi hinnoitellut tuotteensa väärin satunnaisasiakkaan ja miksei myös joukkoliikenteelle ymmärretyn tehtävän kannalta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Laskelmissasi on yksi paha virhe. Noin pienellä autolla on helvettiä ajaa noin pitkiä matkoja. Jotta laskelmassa olisi järkeä, laskuissa pitäisi käyttää jotain järkevänkokoista autoa, esimerkiksi perus Volswagen Golf 1,6l moottorilla.

- Sylvesteri